onsdag 29 juni 2011

Ett år går mot sitt slut

Idag slog det mig på allvar att jag kommer vara hemma i Sverige snart. Jag vet inte vad exakt men det hände så mycket i eftermiddags. Först började jag städa lite, sen kom Oskar och då slängde vi ännu mer, sedan ringde en som vill köpa min säng, så nu är den såld och till slut kom en och köpte vår tvättmaskin. Mitt rum är i stort sett tomt nu och det känns verkligen som om jag är på väg hem nu, känns lite overkligt för det kommer bli förbaskat svårt att lämna detta fantastiska land.

Jag är så fantastiskt tacksam och glad över att jag fick denna chans, (och att alla de timmar jag spenderat på skolarbete inte bara vara för att klara tentor) att göra ett utbytessår här i Australien. Det har varit ett helt fantastiskt år, ett av mina absolut bästa år hittills om inte det bästa.
Jag har fått möjligheten att upptäcka två helt fantastiska länder (NZ också), minnen som inte går att beskriva och inte minst så har jag träffat så många helt underbara människor som jag ser fram emot att träffa igen. Det har verkligen varit ett helt fantastiskt år och jag hoppas ni som har/får möjligheten att åka i alla fall ett halvår som utbytesstudent tar chansen. Oavsett om ni kan språket, är rädd för att det ska bli problem med skola etc, det löser sig, du kommer ha ett fantastiskt år som kommer vara otroligt givande samtidigt.


Något som jag ofta tänkt på är skillnaderna mellan Australien och Sverige. Att få bo och leva i en kultur som skiljer sig mycket från hemma har gjort att jag fått mycket nya perspektiv som jag tror kommer vara väldigt nyttiga för mig och att uppskatta saker som många ser som självklara. På många sätt kommer jag verkligen sakna Australien men att komma hem kommer bli väldigt skönt också och få träffa just dig som läser detta, för de få som fortfarande läser mina inlägg tror jag känner mig ganska bra. Och även de som inte läser detta, speciellt ni i Linköping och Varberg kommer jag verkligen se fram emot att träffa igen!

Jag kommer komma tillbaka till Australien i framtiden, dock vet jag inte när detta sker. Men landet kommer jag bara ha positiva minnen från och speciellt människorna jag mött här. Jag har träffat folk från varje världsdel och fått vänner från hela världen som jag hoppas kunna träffa snart igen. Ett helt fantastisk år börjar gå mot sitt slut, dryga fem dagar återstår, och dessa ska jag försöka ta tillvara på bästa möjliga sätt.

Landvetter 5 juli kl 10.10 be there or be square ;)

Avslutar med några av alla bilder från Australien (har så ofattbart så tog bara några som slog mig)


























1 kommentar:

  1. Kommer att se fram emot hur en landvetter-australia dialekt låter.

    Otto

    SvaraRadera