tisdag 14 juni 2011

The two Escobars

Igår såg jag min första film i ESPNs serie 30 for 30, som en del av deras 30års firande. Filmen jag såg var ”The two Escobars” och handlade om fotbollspelaren Andrés Escobar och knarkkungen Pablo Escobar. En otroligt bra film måste jag säga, och väl värd att se även om man inte har något större sport/fotbolls intresse.
Filmen vävde samma historierna om hur Pablos knarkpengar påverkade fotbollen i Colombia och hur Andrés fick skulden för landets misslyckande i fotbolls VM 1994 i USA. Väldigt känslosam film med många olika moraliska dilemman. Till exempel så gick mycket av Pablos knarkpengar till att göra livet lättare för många Colombianer och han byggde även många fotbollsplaner runt om i landet, men samtidigt är sättet han tjänar pengar på fel och metoderna han använder fruktansvärda.
Hur som helst, serien 30 for 30 är lite av en godispåse med bara favoriter i, svårt att välja vilken som blir nästa.





Avslutningsvis så kan jag bara konstatera att jag hade återigen rätt gentemot övriga familjemedlemmar. Men tack för att ni bryr er :)!

Blir nog liten flytt till hösten också, men stannar kvar i Nya Irblosset, första våningen byts antagligen mot en lägenhet på fjärde våningen i grannhuset!

Nu är det dags att börja plugga…..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar