torsdag 2 juni 2011

PI:s decimaler

Skolan börjar äntligen lida mot sitt slut, varit en ganska tuff termin. Bara en labbrapport och ett projekt kvar förutom tentorna som jag tidigare nämnt. Quizen i veckan har gått utan problem. Det större i konstruktionsmaterial idag gick riktigt bra, så nu kanske jag redan klarat kursen utan att ha skrivit tentan. Som sagt delas alla delmoment här i Australien upp i procent, med sammanlagda summan på 100 %, varefter poängen på alla delmomenten summeras och ger ett betyg.
Hur som helst, 50 % är godkänt och i k-material har jag efter dagens quiz runt 40/47.5p. Jag har lämnat in två uppgifter på totalt 22.5p, så om jag får minst 10p, dvs mindre än hälften! är kursen i hamn, även om jag nog kommer skriva tentan iaf. Men blir ”mer” krut på de två övriga isf.

Idag när jag satt och bläddrade igenom aftonbladet hittade jag denna ”intressanta” artikeln. Starkt att få ungefär 90% av rösterna som enda kandidat! Men på tal om detta och FIFA val så verkar det var lite mutor med i bilden, gissningsvis även när OS val görs. Jag skulle gissa att lite av detta var med när bland annat Quatar fick VM 2022. Jag menar inte att det är dåligt att ett land i mellanöstern fick VM, tycker bara det är bra men vad för spelare har de? Det är lite tråkigt, om nu anklagelserna är sanna, att det ska gå att köpa sig en plats i VM. Men mycket man kan göra med pengar här i livet. På tal om pengar så tror jag Blatter kan unna sig lite roliga presenter med alla de pengar som han sparade in…..

Idag när jag och min labbpartner satt med den sista labbrapporten så nämnde han att han kunde 25 decimaler av pi, (ni vet talet runt 3.14), och samtidigt att han kunnat runt 50-60 decimaler. Sagt och gjort, jag skrev ut närmare 500 decimaler och började plugga på vägen hem. 86 lärde jag mig: 3,14159265358979323846264338327950288419716939937510582097494459230781640628620899862308 (och nej, jag fuskade inte. Jag har Karina som vittne!). Se hur många det går att lära sig….

Det går lite väl bra för Spanien nu då, se om Moldavien kan besegras då!

Till helgen får vi se vad som händer, blir nog inte så mycket skolarbete som tur är! Eventuellt ngn utgång får vi sikta på. På lördag är det ju bara en månad kvar!

Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar