tisdag 2 november 2010

Kangaroo Island

Helgen som var blev minst sagt intensiv. Under torsdagen lämnade jag in min tredje och sista labbrapport för denna termin i Termodynamik och strömningsläran, härligt men dessvärre kommer jag ha ganska många fler nästa termin. Vad det verkar som nu så kommer jag bara läsa maskinkurser nästa termin och det är labbar i alla.

Fredagskvällen började med ett 30-års kalas för Stephan, från Tyskland, en av få som stannar ett år. Riktigt trevligt, därefter drog vi vidare till terminens sista Pub Crawl. Nyinköpt vit t-shirt och en overhead penna som gick i högvarv gjorde att jag fick mängder av härliga minnen som jag kommer ha kvar för alltid! Riktigt tråkigt att så många av de andra utbytesstudenterna lämnar Australien i slutet av december, det är många jag har lärt känna väldigt bra! Hur som helst så slutade kvällen väldigt tidigt, runt 12, då jag var tvungen att gå upp runt 05.00 på lördagsmorgonen.

Trots alldeles för få timmars sömn hade jag inga problem att vakna eller att komma i tid för bussen till Kangaroo Island. Vi var totalt 21 st på denna tour, varav 12 av oss var utbytesstudenter.
Resan började verkligen med rock’n’roll. Det blåste ganska kraftig vilket gjorde att det gungade ganska bra under båtresan ut, vädret cirka 15 grader och ett antal regnskurar gjorde det inte direkt bättre men blev trots detta två väldigt trevliga dagar.

Under lördagen började vi med att besöka Kangaroo Island högsta punkt (tror jag), Prospect Hill. Ett antal trappsteg ledde upp till denna punkt, och självklart beslutade jag och en amerikan oss för att försökte slå rekordet upp till toppen på dryga 1 min och 20 sekunder. Intern seger blev det men benen var inte riktigt på humör för detta, typiskt när jag äntligen hittat en backe!
På eftermiddagen besökte vi bland annat en av huvudattraktionerna på ön, Remarkable Rocks. Googla detta om ni vill läsa mer men magma från ett vulkanutbrott som stelnat är kort fakta om hur dessa skapats. Riktigt häftiga stenformationer där det även fanns lite roliga klättringsmöjligheter. Efter ytterligare besök vid Admirals Arch (ytterligare en häftig naturskapelse) avslutades kvällen med lägereld och lite grillande innan vi alla somnade ganska snabbt.


Söndagen började med Sandboarding i Little Sahara. Som det låter så är det som snowboard på sand. Riktigt roligt var det och lyckades till och med stå på brädan ända vägen ner, blev faktiskt lite sugen på att åka snowboard igen. Men det får vi ta om dryga ett år igen!
Efter detta besök besökte vi sjölejon. Otroligt häftiga djur som vi kom väldigt nära, trots att de tydligen är lite halvfarliga. Detta var starten på ett litet safari. För därefter blev det stopp på en fågelshow, Koala park och slutligen Pelikan matning (glupska djur). Ingen av dessa tre var speciellt speciella men på grund av vädret fanns inga badmöjligheter men var helt okej. Ingen jag dock skulle rekommendera om ni åker dit på egen hand.
Hur som helst var det en riktigt trevlig tur, med mycket trevligt sällskap!


Igår måndag spenderades stora delar av dagen med att försöka göra klart ett grupparbete. Vi är inte riktigt klara än och inte heller med powerpoint presentationen som vi ska ha om dryga 5 timmar. Men förhoppningsvis löser det sig, får verkligen prova på den Australiensiska stilen i detta projekt. Så nu blir det till skolan för att förhoppningsvis fixa iordning projektet, lämna in det och presentera det. Sedan återstår bara fyra tentor, hoppas på en bra dag!

Rapport kommer, så länge får ni njuta (?) av lite bilder från Kangaroo Island!



Jag uppe på Prospect Hill

Fick även göra en insats för naturen

Gruppfoto!

Jag vid Seal Bay

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar