lördag 13 november 2010

Tomtar och parader

Jag har precis fått i mig några pannkakor efter att ha nyss kommit hem från min första tenta, och från denna morgon finns det mycket att dela med sig av.

Uppstigning var kl 6.30. Tentan började visserligen 9 men då varken jag eller min följeslagare till tentan visste vart det låg tänkte vi att vi skulle vara där i god tid. Ca 7.20 tog vi bussen in till stan, som tar ungefär 10-15 min. Väl där visade det sig vara någon jäkla (ursäkta ordvalet) tomteparad varav halva innerstan var avstängd. Först och främst, vi kom dit cirka 7.40 och då var det fullproppat med barnfamiljer längs gatorna. Det verkade till och med som att folk sovit i tält för att få se tomten vandra genom staden, kändes lite väl ambitiöst. Även vädret, cirka 20-25 grader, gjorde att jag inte riktigt kunde känna någon julkänsla. Även om Adelaide stad försökt med både dekorationer och högtalare som spelar julmusik. För mig känns det inte det minsta som jul, men jag är van vid något helt annat så.
Nog om detta. Till tentalokalen hade vi tänkt ta ”tramen” typ tåg/spårvagn, men efter att gått till hållplatsen, cirka tio minuter, så visade det sig att denna inte gick in till staden idag på grund av tomteparaden! Så vi fick snällt gå tillbaka till den tillfälliga busshållsplatsen och väl där se vår buss precis avgå. Så där stod vi, klockan var runt 8 och nästa buss skulle komma om cirka tjugo minuter. Men dessa blev helt plötsligt trettiofem innan väl bussen kom. Så med 25 minuter kvar till tentan skulle börja satt vi i alla fall på rätt buss. Men inte blev det bättre av att en tant skulle diskutera och kräva att busschauffören ringde till sina överordnande och försöka hitta en möjlig lösning på hennes problem då bussarna tog en annan runda än de normala i stan på grund av, ja just det, tomteparaden.

Till slut, med ynka fem minuter kvar till tentan start anlände bussen till tentalokalen. Inspringande (utan vetskap hur detta fungerade) anlände vi och fick lämna ifrån oss väskor och allt annat som vi inte behövde under tentan. För inget fusk tolererades här inte!
På plats var jag sisådär en minut innan tentan startade, lite sådär lagom…..

Under själva tentan gjordes djupliga kontroller så att inget fusk föregicks. Vattenflaskan kontrollerades (de till och med läst på etiketten så att inget var skrivet där!), pennfodralet genomsöktes och miniräknaren kontrollerades noggrant. Jag lyckades även få en enorm tillsägelse. Likt Linköpingstil antog jag att det bara vara att gå på toaletten när väl det behövdes. Men man var visst tvungen att be om lov, så nu vet jag det.
Tentavakterna var, för er som vill veta, ganska identiska med Linköpings motsvarighet, verkar finns någon likhet i alla fall.

Hur gick själva tentan då? Jodå, inga större svårigheter. 100 var maxpoäng och skulle bli förvånad om jag inte får minst 90-95 poäng så. Men som sagt, man ska alltid räkna med det värsta så antagligen tappar dem bort min tenta någonstans eller något sådant.

Avslutningsvis vill jag poängtera att jag inte har något som helst emot varken tomtar eller tomteparader. Det var bara idag som det störde mig lite, annars så tycker jag julen är den bästa högtid vi har!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar