fredag 1 oktober 2010

Del 1: Cairns

Nu är jag tillbaka i Adelaide efter en av de bästa resorna jag någonsin gjort. Dessa sexton dagar har varit helt underbara, vilka jag nu ska försöka dela med mig till er. Detta kommer jag göra i olika delar då jag både har en del att skriva men framförallt mängder med bilder, över 300. Jag ska försöka skriva dessa ganska snabbt men lite skolarbete jag måste göra så håll till godo. Här kommer i alla fall del 1: Cairns

Detta mesta av vad vi gjorde i Cairns finns snabbt sammanfattat i ett tidigare inlägg så blir inte så mycket ny information. Men Cairns var en trevlig stad. Hur många andra backpackers som helst vilket gjorde att vi träffade mycket nytt folk. Något av det bästa jag gjort var dykningen i barriärrevet. Blått klart vatten och otroligt häftigt liv under vatten gjorde dykningen till en fantastisk upplevelse. Detta var även mitt första dyk någonsin men förhoppningsvis inte mitt sista heller. Jag var lite orolig för tryckskillnaden i öronen vilket jag hört lite historier om innan. Visst kände jag av det men tog det väldigt lugnt så det var ingen större fara. Tyvärr vet jag inte namnet på alla färgglada fiskar (ångrar lite att jag inte köpte en undervattenskamera) men fick i alla fall simma runt med en haj, ofarlig sådan som tur var.
Den andra utflykten (fredag) var en dagstur till Cape Tribulation. En liten by norr om Cairns, nära världens äldsta regnskog (Daintree) och belägen nära en fantastisk strand. Första stoppet på denna resa var en krokodil tur på en flod. Dessvärre visade detta sig vara lite av ett skämt. Lyckades enbart se två krokodiler men som tur var blev denna dagstur bättre därefter. Vandring i Daintree rainforest, bad i Cape Tribulation, ytterligare bad i en fantastisk å och avslutningsvis ett kort besök i Port Douglas. Trevlig dagstur men hade vi haft mer tid hade vi antagligen gjort denna tur på egen hand.
På lördagen åkte jag, Kevin och Joe till den närliggande aboriginbyn Kuranda. Riktig mysig liten by där vi bland annat fick se ett enormt vattenfall (Baron Falls) (tyvärr var den knappt något vatten då regnperioden inte riktigt börjat än). Byn i sig bjöd på lite trevliga marknader där man kunde hitta det mesta, jag nöjde mig med en boomerang.
Sista dagen i Cairns avslutades som ni nog vet men lite adrenalin, bungyjump. Från cirka 50-60 meter gjorde jag mitt första bungyjump, var riktigt nervöst innan men var riktigt häftigt. Förhoppningsvis har jag även botat delar av min höjdrädsla, får se nästa gång jag ska upp på höga höjder. Dagarna i Cairns avslutades sedan med att se Manchester United vinna över Liverpool, perfekt avslutning på väldigt trevliga dagar i Cairns.

Om jag får sammanfatta Cairns så gillade jag verkligen staden. Visserligen väldigt tropiskt klimat med ganska hög luftfuktighet men finns otroligt mycket att göra och otroligt många backpackers i staden. De flesta kvällarna spenderades på ett av världens största backpackers hostel, Gilligans. Vi funderade lite på att bo här men det hade nog inte blivit mycket sömn i så fall. Festerna pågick verkligen till småtimmarna.

Detta var del 1, nästa del innehåller lite utflykter till havs, övernatta i bil och lite mer. Avslutar med lite bilder från Cairns.

Tog det ganska lugnt med solningen efter att ha sett detta.
Inför dykningen

Joe, Matteo, Rodrigo och jag ute vid barriärrevet

De sex som jag reste med: Joe, Rodrigo, Alex, Matteo, Mauricio och Kevin

Cape Tribulation



Utsikt från en lockout under Cape Tribulation turen

Bad i en å, flold.... som jag glömt namnt på

Jag med Baron Falls i bakgrunden

Bungyjump (glömde vrida denna bild)

2 kommentarer:

  1. haha, där har jag med hoppat :) COOLT!, provade du inte att åka wake/vattenskidor på banan dom har några km därifrån? vilken miss! :)

    ballt! hoppas du har det grymmt!
    À bientôt!

    SvaraRadera