torsdag 7 oktober 2010

Del 3: Brisbane och Surfers Paradise

Då har vi kommit till den avslutande delen., Brisbane och Surfers Paradise. Efter att vi kommit tillbaka från Fraser begav vi oss återigen söderut. Cirka 300 km avverkade vi innan vi kom till Australiens tredje största stad, Brisbane. Vi anlände på söndagskvällen men gav trots detta stadens uteliv en chans. Efter tips från vårt boende om en nattklubb begav vi oss dit. Men dessvärre var det krav på långbyxor, vilket ingen av oss hade. Så istället slutade kvällen med en öl på ett uteställe innan vi begav oss hemåt.
Dagen därpå valde de flesta att ta sovmorgon, men inte jag och Joe. Eftersom vi bara hade en riktig dag i Brisbane ville vi två i alla fall se lite av staden. Så in till city där lite historiska byggnader, botaniska trädgården samt promenad länge floden avverkades innan de andra hade vaknat till liv. När de anslöt begav vi oss till lagunen i staden, var en riktig toppendag så blev en bra arvo (eftermiddag) där. Även under måndagskvällen gjorde vi ett försök till att hitta något uteliv men var hopplöst även denna dag så blev tidig hemgång. Vi valde nog i efterhand de två absolut sämsta dagarna för party, även om jag hört att partylivet i Brisbane inte ska vara allt för bra, rätta mig gärna om jag har fel.
Hur som helst så gillade det jag såg av Brisbane. Påminner väldigt mycket om Adelaide men betydligt mer gröna områden tack vare det mer tropiska klimat som råder i staden.

Sista anhalten för mig på denna resa var Surfers Paradise. Ganska snabbt förstod jag varför denna plats liknas Miami Beach som jag besökte i juni. Höghusen, stranden och t.o.m klimatet var det samma. Första dagen där bestämde jag och Matteo oss för att prova på surfing. Vi hyrde var sin surfbräda för 2 h. Knappt hade jag paddlat ut och provat några vågor innan vädret slog om. Solen försvann och åska och regn drog in. Så mer än 30-40 minuter surfing blev det inte denna gång. Jag har i alla fall köpt biljett till ”learn to surf day” här i Adelaide om några veckor, ser fram emot detta! Utgång på kvällen var en av de roligaste jag varit med om. Inte mindre än 4 av oss 7 blev utslängda från stället, och jag kan ärligt säga att ingen av dom förtjänande det. En bar solglasögon och de andra tre vet jag inte varför de blev utslängda (självklart var jag inte en av dom som blev utslängda!). Men tur var i alla fall att partylivet var bättre här än i Brisbane!
Följande dag, och min sista innan jag skulle åka tillbaka till Adelaide, spenderades också på stranden till det ökända regnovädret drog in under arvon. Men som tur var väntade en gigantiskt Pub Crawl på kvällen. Fyra ställen, lika många gratis drinkar och massa trevliga människor gjorde att detta blev en riktigt bra avslutningskväll.

Dagen därefter bar det hemåt efter en makalös semester. Sett så många fantastiska platser, ser fram emot nästa resa vart det nu blir, antagligen i början av december då sommarlovet! har startat.
Fick i början av veckan reda på när mina tentor är, 13, 19, 22 och 26 november. Helt okej schema tycker jag. Har de två svåraste (vad jag tror iaf) den 13:e och 26:e så bra att det ligger först och sist.

Avslutar denna del med lite avslutande bilder från resan:


Brisbane

Jag med Brisbane city i bakgrunden

Stranden i Surfers

Bra vågor var det också

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar