tisdag 5 oktober 2010

Del 2: Ute på öarna

Då fortsätter vi sammanfattningen av lovet. Från måndagen hade vi hyrt en minibuss för att ta oss neråt längs kusten. Eftersom vi var 7 personer så passade vår åttasits bil ganska bra. Planen för måndagen var egentligen att dels besöka tre vattenfall som låg ganska nära intill varandra och en krokodilfarm på vägen till Airlie Beach. Från detta ställe hade vi bokat en två dagar och två nätter lång segeltur ut till Whitehaven island och de intilliggande öarna. Men tiden sprang ifrån oss under måndagen vilket resulterade att vi hoppade vattenfallen och körde direkt till krokodilfarmen. Detta var ett väldigt lyckat stopp. Vi fick både tillfälle att gosa lite med en krokodil och en orm samt se när de matade fullstora krokodiler. Inte visste jag att krokodiler var så duktiga på att hoppa! De hade även kängurur och, enligt mitt tycke, bland det fulaste djuret i världen, emu. Glupska rackare!

Hur som helst, efter detta stopp fortsatte vi vår resa länge kusten. Vi hade egentligen tänkt stanna vid någon campingplats på vägen men blev tillslut så att vi ändå körde ner till Airlie Beach vilket inte var jättelyckat. För när vi kom fram runt halv tolv – tolv så försökte vi hitta någon campingplats i närheten men detta var omöjligt. Ett sista försök gjorde vi genom att gå in på den enda öppna bensinstation. Men där träffade vi på en herre som skötte nattpatrulleringen, dvs så att ingen campade olagligt. Vi blev även mer än medvetna att detta skulle resultera i böter på ca 1300 svenska kronor per person! Ändå fick vi ett tips på en skogsdunge som blev vår campingplats för natten, och vi klarade oss undan några böter!

Därefter bar det ut till sjös. Atlantic Clipper hette fartyget som skulle ta oss ut runt de berömda Whitehaven öarna. Den mesta berömda stranden är Whitehaven beach som har den näst vitaste sanden i världen. Första dagen var vädret sådär, vi gjorde ett stopp på Hook Island men stranden visade sig vara ganska värdelös. På kvällen dukades det upp för party men jag var ganska trött efter de få timmarna sömn jag fått från campingnatten så blev ganska tidigt kväll för mig och även för flera av de andra. Det var revelj sju kommande morgon vilket kanske inte var överpopulärt men detta för att vi skulle få ta del av Whitehaven beach hyfsat ensamma. Tyvärr var vädret riktigt dåligt, men helt makalös strand. Tänk om det varit sol! Jag förstår varför stranden är så populär.
Efter detta åkte vi vidare mot stoppet där vi skulle få tillfälle att dyka. Vattnet var dock inte i närheten så klart som det i Cairns.
Den avslutande dagen stannade vi vid ytterligare ett ställe där vi fick möjlighet att snorkla tillsammans med sköldpaddor. Vädret var även toppen denna dag så var en riktig toppen förmiddag innan vi åkte tillbaka in till hamnen. Lite otur med vädret hade vi bara annars var detta en riktig lyckad havsutflykt.

Samma dag fortsatte vi vår road trip neråt. Men denna natt stannade vi vid ett campingställe! Dagen därpå kom vi fram till Hervey Bay där vi nästkommande morgon skulle hyra en 4WD för en två dagars trip till den största sandön i världen, Fraser Island. Efter att hittat ett ställe för natten, vilket nog är det mest sjunkigaste ställen jag bott på så begav vi oss till stället vi skulle hyra bilen. Här började problemen. Att hyra ut en 4WD till en grupp bestående av 7 killar var inte populärt. För att göra en lång historia kort så var de mer sugna på att ge oss pengarna tillbaka än att låta oss hyra bilen. Men detta vägrade vi, och då ville de att vi skulle betala en bond på motsvarande 31 000 SEK. Helt galet, till slut lyckades vi i alla fall få igenom att lämna våra kontokortsuppgifter. Vi var inte ens tillåtna att köpa försäkringen. Men vi var lagom nöjda efter de dryga två – tre timmarna vi spenderade där. Förstörde ganska mycket av dagen. Dock avslutade vi kvällen med en nice BBQ.

Kommande dag hämtade vi bilen och begav oss illa kvickt till ön via färja. Och ja, att köra bil där är verkligen ett stycke i sig. Vägarna består av sand och ibland är lutningen enorm och höjdskillnaden ett antal decimeter. Men de två som körde gjorde ett bra jobb och vi lyckades komma runt ön hyfsat välbehållna. Vädret första dagen var återigen regn, men vi lyckades både göra stopp i några av insjöarna och se ett antal av sevärdheterna längs stranden på östkusten, 75 mile Beach eller något i den stilen. Dagen avslutades med en sagolik solnedgång, helt magnifik innan vi slog läger cirka 50 meter från stranden.
Kommande dag var helt toppen. Några av de andra ville åka in till ytterligare en insjö. Detta visade sig nog vara den sämsta insjön på ön, badmöjligheten var obefintlig. Eftersom det tog dryga två timmar fram och tillbaka till denna sjö var ganska mycket av dagen redan förlorad. Så kort besök på stranden blev det innan vi åkte tillbaka för att komma i tid till färjan. Bilen lämnade vi tillbaka utan en skråma! Så om ni är en grupp av killar, hyr inte en 4WD från Aussie Trax, skulle inte rekommendera någon att göra det för den delen heller. Men jag ska inte vara långsint, det medför aldrig något gott. Men de kunde sagt detta när vi bokade bilen i alla fall tycker jag.

Hur som helst, blev lite väl mycket text igen, hoppas ni orkade plöja er igenom texten annars får vi nöja er med dessa bilder. Finns förresten mer bilder på facebook för er som har möjlighet!

Avslutande delen kommer så småningom!


Nya crocodile Dundee....?

......kanske behöver fånga en i denna storlek först

Utsikt från lockouten vid Whitesundays

Jag på en väldigt vit strand

Stranden vi stannde vid sista dagen på segelturen

Fraser Island, lake Mckenzie

Ett förlist fartyg som förlist år 1935 under en cyklon utanför Fraser

Jag vid Indian Heeds


Otroligt vacker solnedgång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar