fredag 6 augusti 2010

Adelaide

Det har tydligt märkts att det är vinter här nere i Australien den senaste veckan. Vädret har inte visat sig från sin bästa sida men förhoppningsvis vänder det snart. Därför har denna vecka inte varit speciellt händelserik så här långt. Skolan har gått från introduktionsstadiet till "nu börjar snart inlämnings och småprovs" stadiet så delvis passar vädret. Men självklart längtar jag till när värmen börjar komma så att jag kan spendera mer tid vid stranden. Jag har nu gått med i en surfklubb så som sagt, bara att vänta på vädret sen är tanken att jag ska lära mig surfa!

I detta inlägg tänkte jag bjuda på lite bilder från centrala Adelaide. Som ni sett har det varit lite dåligt med bilder här men det ska bli bättring på detta, jag lovar Förutsatt förstårs att jag kommer ihåg att få med mig minneskoret till kamera. Bara denna vecka har glömt det i datorn två gånger, lite frustrerande!

Karta över centrala Adelaide. Hoppas ni ser numreringen, blev lite litet men där hittar ni ungefär vart respektive bild är tagen. Själva centrum är ganska litet med staden är uppdelad i mängder av så kallade suburbs, förort/stadsdelar. Om ni kollar på en karta över Adelaide ser ni detta väldigt tydligt.

1. Victoria Square. Största grönområdet inne i själva city. Fontän på bilden byggdes till minne av Drottning Elizabeth II av England under ett av hennes besök i staden.

2. Rundle Mall. Gågata i staden och här finns mängder av shoppingsmöjligheter. De två kloten till vänster är något slags kännetecken för gatan.

3. Operahuset i Sydney? Nej inte riktigt, men Adeladie Festival Centre. Jämte ligger en mindre kopia av denna byggnaden, kommer på en senare bild.


4. Konst med parlamentshuset i bakgrunden.

5. Mer konst som på något sätt förknippas med Adelaide. Då staden är värd för ett antal kultur- och festivalarrangemang årligen.

6. Floden Torrens som rinner norr om centrala delarna av staden. Utmärkt plats för en löprunda.
7. Festival Centre från andra sidan. Till höger är den mindre delen av byggnaden.
8. North Terrance. Väldigt dålig bild men längs denna gata finns nästan samtliga av Adelaide mest kända byggnader; museum, parlamentshuset m.m.
9. Victoria Park. I utkanten av city ligger denna enorma Park (syns inte på karten). Bland annat finns delar av en racingbana, vet dock inte om det går några tävlingar här nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar