onsdag 11 augusti 2010

En månad

Jag har svårt att tro att jag redan har varit här i månad. Men tiden springer iväg när man har fullt upp – både i och utanför skolan. Befinner mig i week 3 i skolvärlden och redan nu börjar jag få fullt upp. Första uppsatsen ska vara inlämnad om dryga veckan (på engelska – utmaning!) och denna vecka börjar ”short quiz” i Marknadsföring, mindre läxförhör som har betydelse i betyget så småningom. Week 5 har jag första duggan, därefter följer två stycken under week 8. Lägg därtill någon typ av grupparbeten eller laborationer i samtliga ämnen så märker ni att det inte är någon dans på röda rosor i skolan. Men som tur är finns det lov och långhelger där jag kan göra betydligt roligare saker.

Denna helg som var avslutades som sagt med en ”Dolphin cruise”. Själva utflykten var dock inget vidare. Vädret var inte på vår sida och speciellt många delfiner lyckades jag inte heller se, men jag fångade delar av några delfiner på bild i alla fall. Men som tur var, var sällskapet som vanligt mycket trevligt. Oavsett vem jag pratar med så är alla lika öppna och trevliga och man träffar nästan alltid någon ny person vid dessa event. Riktigt trevligt!
Hur som helst, efter att vi kommit iland igen begav vi oss den närliggande puben och väl där fann vi Adelaides hittills billigaste öl. 3.70$ (ca 24 kronor) för 0.4 L. Som ni säkert förstår är inte alkohol allt för billigt här nere. 6 x0.33 cl av Australiensisk öl går ungefär på 15-20$; lite mer än 100 kr…..

Om jag fortsätter på ämnet betydligt roligare saker som man kan göra under loven så är Australien ett land som jag tänkt utforska ganska ordentligt under min vistelse här. I mitten av september väntar ett två veckors lov. Vad som ska göras under denna tid är under planering men lutar lite åt en bilresa längs Great Ocean Road till Melborune och sedan vidare till Tasmanien. Men som sagt, under planering och det är mycket jag vill hinna med. Lite platser jag siktar på är: Melborne, Sydney, Brisbane (ja mycket av östkusten), Alice Springs + Ayers Rock, Tasmanien, Kangaroo Island och Nya Zeeland. Tur att jag är här ett år. Har ni några tips på vad jag absolut inte får missa mottar jag dessa tacksamt!


Några delfiner till vänster i bild

Utsikten längs floden var ja, fylld med industrifabriker...

1 kommentar:

  1. Missa ej Cairns och Stora Barriär Revet. Ta dykarcert när du ändå håller på och lär dig surfa ;) Åk även och se pingviner.

    //Persson

    SvaraRadera