onsdag 18 augusti 2010

Bilägare

Då var det klart, är nu officiellt bilägare tillsammans med två stycken här nere i Australien. (Mauricio från Chile och Joe från Frankrike). Bilen är den som jag skrev om i senaste inlägget, bilder och info finns nedan på denna pärla. Visserligen har vi bara kört en kortare sträcka men än så länge lovar det gott. Bara hoppas den fungerar som den ska när vi ska ut på lite längre resor. Den första resan av detta slag kommer antagligen bli under det två-veckors lovet som kommer om dryga månaden. Tasmanienplanerna har vi skjutit på och istället är målet nu inriktat på östkusten. Ser fram emot dessa resor!

Dessförinnan ska dock lite skolarbete avklaras. Jag tror det är något att göra varje vecka fram till lovet nu så blir lite att göra. Därför är det ganska skönt att det inte är så mycket schemalagt utan att jag både har tid med skolarbete och lite andra saker. Denna vecka har jag haft en inlämningsuppgift i projektledningskursen och tidigare idag blev jag i stort sett klar med uppsats nr.1 i marknadsföring. Denna ska bli väldigt intressant att få tillbaka, kan verkligen gå hur som helst. Uppgiften bestod av att koppla en tidningsartikel tillsammans med ett ämne vi berört under dessa fyra veckor. Lite halvjobbig uppgift men jag hoppas att jag fick ihop något som blev hyfsat bra i alla fall.

I dag onsdag har jag egentligen enbart lektion i Strömningslära och termodynamik kursen. Men förstår mig inte riktigt på upplägget på dessa lektioner. Det som läraren gör att han löser de (2-4) uppgifter som står på dagens schema. Helt annorlunda från i Sverige där vi får försöka lösa de själva och sedan be om hjälp. Tycker det känns helt meningslöst att bara skriva av hans lösningsgång. Så inför dagens lektion lyckades jag lösa de två tal som stod på planeringen och ägnade dagen istället åt de andra kurserna. Dessvärre skriver man upp närvaro under lektionen så blir nog tyvärr att jag får hasa mig ut till Mawson Lakes de flesta onsdagarna i framtiden även om det som sagt känns väldigt värdelöst! Lösningsgången släpps även på internet några dagar efter, ibland blir jag inte klok på detta system!

Hur som helst, blev nobbad att åka med bussen för första gången idag. Busshållsplatsen är belägen på en väldigt trafikerad väg under morgonruschen och idag var inte chauffören på sist bästa humör. Så i regnet, utan paraply fick jag snällt ta mig till nästa hållplats och vänta på den efterkommande bussen, femton minuter dröjde det.

Blir kamp mot Internet denna vecka. Som sagt, har tre gb varje månad och har redan använt 2,1 av dem. Nästan två veckor av månaden återstår….

Lär mig mycket intressanta saker här. Bland annat så skulle jag väga 3.5 kg på pluto eller 1850 kg på solen. Intressant, jag vet!
Nä, nu ser jag fram emot sista dagen i skolan för denna vecka. Vår kära föreläsare i Strömingslära har lovat oss en svår, väldigt svår föreläsningen imorgon. Blir nog intressant med lite MAI-inslag här nere också. Till helgen är inte så mycket planerat än. Kanske någon utflykt med bilen och sen blir det säkert någon fest av något slag gissar jag, väntevärden är ungefär fyra-fem dagar så börjar bli dags snart…


Au revoir!
Bilen: En Toyota från 93. Gått ca 177' km, automatväxlad och fungerar som den ska hittills!


Mauricio och Joe, som jag köpte bilen tillsammans med.

Jag, Joe och vår nya vän :)

1 kommentar: