onsdag 27 april 2011

Road trip

Efter tre oförglömliga dagar är jag nu tillbaka i Adelaide igen. Tänkte här sammanfatta lite av resan som vi gjorde. Vi, dvs. jag, en av mina bästa australiensiska vänner, Ashleigh, en kanadensiska Julie och två australiensare, Pato and Stel.


Vi startade tidigt i måndags, fulltankade med både mat, alkohol och annat som vi kunde tänka oss behöva. Målet var som tidigare nämnt, Flinders National Park, närmare 400 km från Adelaide. Lite stopp på vägen gjorde att resan flöt på ganska bra. Väl framme, satte vi upp tältet innan det blev dags att ge sig på alkoholen. Diverse drinklekar pågick sedan hela kvällen innan vi alla somnade relativt tidigt, runt 21-22.


Vi alla vaknade med ganska tunga huvuden igår, men trots detta var målet med dagen klart; de totalt 15 km vandring, tur och retur för att ta oss upp på den hösta punkten i området, St Marys Peak, som är den del av den mer kända Wilpena Pound (http://en.wikipedia.org/wiki/Wilpena_Pound). Av de vandringarna jag gjort här på andra sidan jorden, så måste jag säga att detta var en av de tuffaste. Första kilometrarna var ganska lätta men sedan var det faktiskt ganska tufft, så grymt imponerad att vi alla tog oss till toppen. Och ja, väl där så låter jag bilder tala för sig själv, helt makaklöst!
Vägen tillbaka var dock inte lika rolig, men vi tog oss ner och väl där fick min löparskor från bland annat maraton se sitt slut. Alla var vi lite trötta efteråt, så blev lite lugnare denna kväll, jämfört med gårdagen. Men lite mat, marshmallowsgrillning och stjärnfall hann vi i alla fall se, så som camping ska vara.


När vi vaknade idag, så blev det omedelbart att packa ihop och köra tillbaka till Adelaide. På vägen hem passerade vi ”Magnetic Hill”. En kulle där, om man lägger bilen i friläge så rullar den pga magnetkraften från jordens inre som råkar vara väldigt starkt på detta ställe, var lite coolt faktiskt.


Avslutningsvis så går mycket av upplevelserna från dessa tre dagar inte att beskriva i text. Men var nog en av de bästa sakerna jag gjort här i Australien, var hur roligt som helst med grymt trevligt sällskap, med andra ord, ett perfekt slut på mitt resande i detta fantastiska land. Nu väntar plugg, plugg och plugg de kommande två månaderna.
Innan skolan drar igång igen imorgon så har jag dock tänkt vakna ännu tidigare för att kolla lite fotboll!


Så får bli god natt, lite bilder avslutar detta inlägg, kommer nog mer på facebook så småningom




Drinklekar blev det en del av


Hela gänget





Vi belönades med en ganska bra utsikt


Väl på toppen



Magnetic Hill


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar