måndag 18 april 2011

Perth, del 1

Tillbaka till verkligheten är jag nu. Jag lämnade ett soligt Perth, runt 30 grader och kom ”hem” till ett 13 gradigt Adelaide, brrr…..Idag har jag inte gjort mycket, lite löpning (mindre än två veckor kvar till halvmaraton nu) och lite skolarbete har jag hunnit med. Blev klar med en av uppgifterna som ska in denna vecka så hyfsat bra dag har det varit ändå. Hur som helst, syftet med detta inlägg var att berätta lite om första halvan av resan till Perth.

Som sagt, tidig start blev det men hade inga problem att vakna (eller ja, mamma ringde upp emot 15 gånger så de flesta hade nog vaknat, tack för omtanken ändå!). Väl i Perth var det soligt och grönt. Första dagen spenderade jag med att gå runt lite i staden, gick upp till en stor park (Kings Park) där man hade häftig utsikt över staden. Se bilder nedan. På kvällen var jag så trött, de hade en BBQ på hostelet där jag träffade lite folk, men somnade ganska tidigt.
Dagen därpå hade jag bestämt mig för att åka till Fremantle (liknande område vid stranden som det som vi bor här i Glenelg). Var dock inte alltför mycket att se, hade förväntat mig mer. Även om jag tycker att Perth är bättre än Adelaide så håller jag Glenelg högre än Fremantle. Efter detta så åkte jag till, vad som skulle vara Perths bästa strand, Cuttesloe beach och den levde upp till sitt rykte. På kvällen träffade jag Todd, som jag lärt känna när han var utbytesstudent i Linköping. Riktigt trevligt att träffa honom igen. Blev lite Pizza med konstiga efterrätter, vem har ätit glass inbakad i en calzone tidigare?
På söndagen gjorde jag egentligen inget mer än att jag tog en löpartur.


Dagen därefter åkte jag ut på en 4-dagars tour norrut. Det första jag hörde var ord som ”göötttt” och då visste jag direkt att det Gbgare på bussen. Två mycket trevliga personer, Kjell och Jonas, visade det sig vara och tillsammans med resten av bussen (folk från hela världen) hade vi fyra grymt roliga dagar. Vi besökte bland annat Pinnacles desert (stenar som formats av sand och stod ute i en öken), Kalbarri National Park som påminde mycket om Kings Canyon i outbacken och Monkey Mia, där vi fick tillfälle att mata delfiner. Totalt 16 personer fick mata delfinerna, vilka blev handplockade ur en 200 personer stor åskådarmassa. Som många andra tyckte Kjell och Jonas att jag var väldigt lik Pontus Wernbloom, så jag klistrade på hans leende och direkt blev jag handplockad. Jag visste dock inte att man inte fick klappa dem, så fick mig en tillsägelse. Värt att nämna är att vid andra matningen så kom en av delfinerna inte tillbaka, undra om det berodde på att jag klappade den….


Hur som helst, alltid lika tråkigt att säga adjö till person som man lärt känna så bra på så kort tid, men tyvärr är det lite av livet här i Australien….


Eftersom jag inte ska tråka ut er med för mycket text kommer en kort sammanfattning om resten av dagarna imorgon eller onsdag, till dess får ni njuta av lite bilder nedan, som vanligt hänvisar jag till facebook för mer bilder när de väl kommer där.

Ha det toppen



Bild över delar av Kings Park samt Perth

Perth CBD i bakgrunden
Pinnacles desert
Två "goa gubbar" från götet
Jag med del av Kalbarri National Park i bakgrunden



Gruppfoto


Delfiner var det ja



Jag matar en av delfinerna


Hajmatning
Vi besökte någon gubbe med fru som skapat ett eget land, gick till och med att få sitt pass stämplat! Självklart hade han gjort en staty av sig själv.... Googla Hutt river province för mer info.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar