onsdag 20 april 2011

Perth, del 2

Här följer en liten avslutning av dagarna i Perth. Efter att jag var tillbaka i Perth så hade jag fixat hostel ute i Fremantle. Rummet jag fick var dock värdelöst och kunde knappt sova på grunda av lite olika faktorer.
Hur som helst, vaknade ändå upp runt 6.30 för att ta färjan ut till en ö, Rottnest Island som ligger dryga 30 min med båt utanför Perth. Väl på ön hade jag bokat cykel och snorkelutrustning (ön är ungefär 25 km i omkrets så cykel är det lättaste sättet att ta sig runt). Så efter en vinglig start, hade inte cyklat på närmare 9,5 månad, så var det bara att trampa på till alla olika stränder som ön har att bjuda på. Eftersom det inte var högsäsong så var det inte så mycket folk där, så hade många stränder för mig själv, att vattnet var klar blått och att termometern visade närmare 35 grader gjorde inte saken sämre.

Precis vid ön ligger även ett reef där jag passade på att snorkla. Kändes nästan som om jag var tillbaka i Barriärrevet utanför Cairns. Var inte lika stort men känslan av att kunna snorkla i stort vart som helst på ön var ganska coolt måste jag säga. Önskar verkligen att jag hade haft en undervattenskamera.

Så var ganska lata två dagar på ön tillsammans med lite ödlor och de stora råttorna, Quakkas, som kännetecknar ön. Blev nästan attackerad av en av dessa. Jag hade lite mat i ena handen och för att komma in i köket var jag tvungen att passera denna. Men självklart kände den lukten och ville självklart smaka. Så den hoppade upp och klamrade sig fast i påsen, men jag lyckades kasta av honom.

Som avslutning på tiden i Perth insisterade Todd att köra mig till flygplatsen, väl där tog det närmare 30 min att checka in. Ü lyckades de inte skriva, så lappen som ska sitta på bagaget lyckades de inte skriva ut. Todd och hans flickvän trodde nästan jag var en terrorist. Konstigt var det allt, för har aldrig hänt förut.
Hur som helst så blev det en lugn flygresa tillbaka på 9 fantastiska dagar i WA.

När jag kommer tillbaka i Australien i framtiden så är detta en del av landet som jag absolut vill spendera mer tid i!
Något som slog mig på väg hem, nästa gång jag sitter i ett flygplan så är det destination Göteborg!

Avslutar med lite bilder:



Egen strand

Lite strandbilder









Lite ödlor fanns det och...


...lite råttor, sk Quakkas




2 kommentarer:

  1. Grattis i massor på din 24-årsdag......... Anna ringde men du svarar inte.... precis som den morgonen med 15 signaler (och hur skulle ewa veta att du inte skulle svara och var vaken???)Men nu ringde vi bara 2 ggr Hoppas på en kul födelsedag i "down under"
    kram Anna-Andreas Mamma och Pappa

    SvaraRadera
  2. Ni tror verkligen att jag är vaken runt 4.30 på natten ?!!?! Skärpning!

    SvaraRadera