lördag 12 mars 2011

Solen skiner - men hur länge till?

Delvis har veckan som gått varit helt toppen. På något konstigt sätt är min studiemotivation på toppen. Jag vet inte varför, men tycker mina kurser jag läser nu är väldigt intressanta. Som till exempel att bygga broar av spagetti i hållfastighetslära och att leka i SolidWorks. Solidworks känns ganska mycket som programmeringen, ibland har man inte en aning vad man gör men ändå blir det bättre, tänk bara var intressant det blir när man väl fattar vad man gör, haha
Nästa vecka börjar lite större quiz samt laborationer med efterföljande labbrapporter, men det ska nog inte vara några problem.


Igår fredag var en intressant dag. Jag hoppade upp tidigt för en timmes föreläsningen, därefter åkte jag direkt till golfbanan för att spela golf med mina föräldrar. Hur roligt som helst, jag har verkligen saknat golfen. Trots att jag spelade med lånande klubbor gick det riktigt bra. En meter från Hole-in-one och någon birdie blev det bland annat, får hoppas jag får spelat något mer här i Adelaide. Efter golfen fick jag en förfrågan av en norrman (Frank) att hänga med på ett 50-årskalas, jag trodde det var typ 30+20 eller 25+25, men det visade sig vara ett 50 årskalas! Pappan till en arbetskamrat till Frank fyllde år och de hade några inbjudningar över så de bjöd med oss, väldigt snällt måste jag säga. Och det var en fantastisk rolig kväll. Väldigt intressant att ha varit på ett Australiensiskt 50-års kalas. Australiensare är verkligen hur trevliga som helst!

Så ja, solen skiner verkligen måste jag säga, för närvarande trivs jag hur bra som helst i Australien.
Nästan allt är helt toppen, men kan jag inte riktigt säga att det är på andra håll. Igår var det, som jag inte antar att någon av er har missat en tsunami utanför Japan. Fruktansvärt, men jag tycker att det är allt för mycket av dessa naturfenomen nu för tiden. Jordbävningar i Nya Zeeland, översvämningar och skogsbränder i Australien, ibland undrar jag vart jorden är på väg. Jag är verkligen inte insatt i detta ämne så ta det mesta med en nypa salt, men många anser att det skulle hänt även om vi inte hade utvecklat samhället till vad det är idag. Jag hoppas verkligen det är så, men samtidigt kan man inte undgå att tänka om vi människor är bovar i dramat. Som till exempel att se nästan varje bil här i Adelaide bestå av bara en person är för mig idiotiskt. I ett avseende är vi alldeles för bekväma (och så även jag) och jag tycker att vi måste börja tänk om.
Jag vill inte skriva för mycket om detta ämne, då detta inte riktigt är syftet med denna blogg men ett väldigt intressant och aktuellt ämne är det (så tänk om lite ;) )


Ikväll blir det lugnt, lite mat tillsammans med mina föräldrar och imorgon väntar en typisk söndag, lite plugg och beachvolleyboll står på schemat. Måndag är vi som sagt lediga, får se hur denna spenderas, kanske lite surfing.

Ha det toppen!


Långt och rakt? nja, inte alltid



50 -årskalas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar