lördag 4 september 2010

Australien vs Sverige

På tal om ”bättre kan ni Australien” så lägger jag även det nuvarande vädret under denna rubrik. I början av veckan kändes det verkligen som om våren var på väg men de två senaste dagarna har verkligen förstört dessa känslor. Jag tror det har regnat konstant i närmare trettio timmar, lägg därtill att det blåser storm så känns det mer som om vi går mot höst istället för vår. Australiensarna är glada, då de äntligen får lite vatten medan vi utbytesstudenter fasar. Tur att lovet är bara 1,5 vecka bort!
Igår hade jag tänkt ta den efterlängtade löpturen runt city men med risk att blåsa iväg, dränkas eller få elektriska stötar ställde jag in dessa planer. Det har jag även fått göra idag så istället för att göra lite skolarbete har jag tänkt jämföra lite Australien vs Sverige så här efter dryga två månader här nere (usch vad tiden går snabbt!).

It's raining!


Skolan
Om vi början med huvudanledningen till varför jag är här (eller?) så skiljer sig systemet ganska mycket från det svenska, vilket jag tidigare även försökt förklara. Men om jag repeterar detta så är den stora skillnaden att här läser vi kurserna över hela terminen istället för att dela upp den över två perioder som i Linköping. Detta leder dels till kurserna blir större i omfattning men betydligt mindre schemalagd tid under veckorna. I Linköping har vi ofta två eller tre föreläsningar/vecka, här är det bara en. Visst är detta både på gott och ont, som utbytesstudent tycker jag det är perfekt men att göra hela utbildningen såhär hade jag nog inte velat göra.
Nivån på de kurser jag läser nu tycker jag är ganska varierande. Vissa av kurserna tycker jag håller ganska hög nivå, speciellt Marketing, medan Operations Management kanske inte håller lika hög klass. Men en del av de ekonomikurserna med inslag av matte som jag läst i Linköping har varit ungefär likadana så. Om jag jämför lektionerna med Linköping så tycker jag att Linköping leder överlägst. Här är det mycket att lektionsledaren går igenom problem, visserligen får man den kompletta lösningen men inte speciellt pedagogiskt!
UniSA vinner dock ganska stort om jag jämför lokalerna. City West håller riktigt hög nivå (kanske beror på att det är relativt nybyggt) med väldigt fräscha och moderna lokaler. Mawson Lakes campus är lite mer som Linköping men håller i alla fall någon nivå högre än Liu.

Folket
Först och främst måste jag säga att jag verkligen gillar den australiensiska mentaliteten. I stort sett går att prata med vem som helst och allt som oftast har de överseende att man innehar en ibland knackig engelska. Nivån på folket tycker jag dock har ett större intervall än i Sverige. Det är hur trevligt som helst när en åttiorig dam börjar prata med mig när vi väntar på buss och försöker förklara att det kryllar av asiater här (och ja, det gör det verkligen och nästan aldrig kommer de i tid till föreläsningarna heller). Men när en dam runt femtio stiger på bussen med en flaska som jag inte vet vad den innehåller, mer tappade tänder än tänder och försöker ge mig en puss, då är det inte lika trevligt. Detta är något jag verkligen lagt märke till under alla de timmar jag redan nu spendart på bussar. Högsta nivån imponerar väldigt på mig men lägsta nivån är ganska låg.

Uteställen
Här är det ganska likt Sverige måste jag tycka. Adelaide är ungefär lika stor stad som Stockholm och eftersom jag bara varit ute där ett fåtal gånger så vill jag inte säga för mycket. Men finns många bra uteställen och oftast med låg entréavgift. Dessvärre är alkoholpriserna ungefär likadana som i Sverige (finns inget Tyskland jag kan åka till och köpa alkohol heller) så mer dansade och mindre drickande ;).

Maten
Matkulturen skiljer sig inte så mycket från Sverige. Jag kan göra de flesta maträtter som jag gör i Sverige. Visst saknar man några ingredienser men finns alltid komplementvaror. Så på det stora hela har det inte varit någon större omställning, Visst är Australien lite England/USA inspirerat med mycket friterad mat men inga konstigheter. Matpriserna är ungefär som i Sverige. Vissa produkter är lite dyrare medan vissa är billigare. Många typiska europeiska produkter är av naturlig anledning dyrare här så försöker lära mig äta lite typiska australiensiska livsmedel (likt vegemite) men går sådär. Kranvattnet har jag dock börjat anpassa mig till nu men långt ifrån samma nivå som hemma i Sverige!

För att inte göra detta inlägg allt för långt så avslutar jag jämförelsen här, men hur som helst så måste jag säga att jag trivs utmärkt såhär långt i Australien.

Avslutar med en liten konstig situation som uppstod idag:
Jag skulle möta upp en tysk (Patrik) polare i stan då han behövde låna min kavaj för något foto för hans CV. Precis när jag träffat honom så stötte vi på ytterligare två tyskar som jag inte riktigt känner. Så Patrik börjar prata med dom och under tiden kommer det fram en kvinna (runt 40-50 år) och undrar vart vi kommer ifrån. Eftersom Patrik höll på att prata med dom så sa jag att jag var från Sverige och kände mig tvungen att fråga vart hon var ifrån, vilket visade sig vara Tyskland. Genast blev jag väldigt konfunderad, kände hon Patrik eller de andra två tyskarna? Jag hade inte en aning, så för att inte var oartig började jag lite lätt prata med henne. Men som tur var när hon frågade vad jag skulle göra ikväll sade Patrik adjö till hans två tyska vänner och jag lämnade denna kvinna ganska snabbt. Då frågade jag om han visste vem hon var men varken han eller de andra två tyskarna kännds henne, väldigt weird! Men som sagt, det går att prata med nästan vem som helst här, både på gott och ont!

Ha det toppen vart i världen ni än befinner er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar