onsdag 14 juli 2010

Tuff start!

De två första ”skoldagarna” har nu avklarats. Så mycket till skola är det dock inte. Utan det består mest aktiviteter/föreläsningar om allt möjligt som rör skolan och privat. Skolan börjar inte på allvar förrän 26 juli. Så man kan egentligen säga att dessa två veckor är som att återuppleva Nolle-p utan ”Grunken”.

Igår (Måndag) var alltså första dagen och det kunde börjat bättre för mig. I söndags provade jag på att för första gången göra mat i köket. Det blev lite kyckling, ris och lite grönsaker och allt verkade bra tills jag sedan skulle sova. Då satte magen igång på allvar. Jag brukar ha väldigt svårt att bli sjuk eller ha problem med magen och så men något som jag tidigare ätit gillade alltså inte min mage. Där av gissar jag att det var något med kycklingen och riset. Vet inte riktigt vad felet var men hur som helst så blev det inga många minuters sömn natten till måndag. Det var därför precis att jag orkade mig upp, lite halvfebrig och trött, för att ta mig till skolan. Jag var väldigt nära att stanna hemma men med tanke på att det som sagt var första skoldagen fick jag tvinga mig upp. Väl på plats började dagen med två föreläsningar om saker som var ganska basic. Lite oväntat mellan dessa två föreläsningar träffade jag även fadder Oskar från Linköping. Han och hans flickvän ska också plugga här i Adelaide i ett år så det var väldigt trevligt att träffa dem. Ibland är världen bra lite ändå.
Alltid skönt att ha någon att prata lite svenska med och så, så det var riktigt trevligt att träffa de som sagt.
Skolan bjöd därefter på lunch, men orkade bara trycka i mig en liten pizzaslice, hungern var verkligen inte på topp. Därefter följde ytterligare en ”session” där en Ou Tang kopia försökte bland annat med hjälp av en W-curve beskriva hur ens humör kommer förändras under läsperioden. Väldigt intressant….eller inte.
Därefter hade vi en avslutande föreläsning enbart inriktade till oss utbytesstudenter. Väldigt bra, speciellt då vi fick tider och plats för lite fester, lite som ett Nolle-p schema.
Redan samma kväll var första festen planerad men med tanke på att jag minst sagt var trött efter dagen så hoppade jag detta event. Istället blev det raka vägen hemåt. Stannade dock på en supermarket för att köpa en egen kastrull (om detta nu kan vara anledningen till magsjukan, lånade både stekpanna och kastrull vid matlagningen). När jag sedan kom hem vid 17, hade jag tänkt ta en kortare powernap men ja, blev inte riktigt som jag tänkt mig. Istället vakande jag kl 02.00 på natten. Liten miss i planeringen alltså men ja, upp och fixa lite saker som jag tänkt göra och sedan blev det sängen igen.

Idag (tisdag) mår jag betydligt mycket bättre och även väldigt utvilad. Skolan idag var inte heller så mycket att ha. Lyckades i alla fall fixa mitt Student ID, typ som Liu-ID. Med detta kan man bl a köpa bussbiljetter till rabatterade priset. Vilket jag nog kommer spara en del pengar på då lokaltrafiken här används flitigt. Cykeln verkar inte används allt för ofta och det är alldeles för långa gångavstånd. Jag fick även reda på idag att Adelaide från Norr till Söder är ungefär 9 mil, så ja det kommer nog krävs x antal bussturer i denna stad. Bara att ta sig till Mawson Lakes Campus där jag kommer läsa flertalet av mina kurser tar cirka en timme med lokaltrafik.

Ikväll blir det att testa på det Australiensiska partylivet då jag tänkt gå på kvällens fest som anordnas, blir nog riktigt trevligt.

Imorgon är det ytterligare en dag med olika föreläsningar, har även tänkt fixa något slags kontantkort till telefonen samt Aussie bankkonto imorgon.

På torsdag väntar en tripp till Adelaide Hills, kullarna/bergen som omger staden. Hoppas på bra väder då så man kan få sig en bild hur Adelaide ser ut uppifrån.

Tyvärr blir det inte så många bilder nu heller utan de kommer, jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar