söndag 18 juli 2010

Första veckan

Det har gått drygt en vecka sedan jag anlände hit till Australien. Det som varit i skolan tycker jag har varit halvbra. Mycket information, men väldigt mycket har varit självklara saker eller sådana som många redan vetat om. Betydligt mer positivare har det varit att träffa allt folk, både i skolan och på fester. Alla är i samma situation så det är väldigt lätt att prata med nästan vem som helst.

Veckans höjdpunkt tror jag får bli torsdagen. Som jag tidigare nämnt skulle vi upp till Adelaide Hills. Jag var inte riktigt påläst utan det visade sig att vi bland annat skulle till Cleland Wildlife Park. Det vill säga, jag skulle för första gången i mitt liv få chansen att se kängurur, koalor, dingos och alla andra djur som man alltid önskat att få se i verkligheten. Det var därför väldigt tur att jag i sista sekunden kom ihåg att slänga med kameran. De hade ett antal olika typer av kängurur och alla var lika tama, men de var inte lika lätta att fånga på de på kort. När de väl insåg att man inte hade mat med sig hoppade de gärna iväg. Men jag fick några kort i alla fall på mig tillsammans med kängurur. Se bild nedan. Andra djur som de även hade förutom ovan nämnda var bland annat wombat, wallabies (mindre känguru), emu, stora pelikaner . Se facebook för bilder. Riktigt häftigt att få se alla dessa djur.
Efter besöket på Cleland tog vi ett kort stopp på Mt Lotfy, ett utsiktsberg över Adelaide. Tyvärr var inte vädret det bästa men ja, Adelaide är en väldigt avlång stad.
På kvällen sedan väntade återigen utgång. Tisdagens utgång var helt okej. Då var vi på en pub där det var vi utbytesstudenter så det blev väldigt mycket prat. Bra sätt att lära känna andra. Torsdagens ställe var lite annorlunda. Dansgolv och mix mellan oss utbytesstudenter och lokalbefolkning gjorde att det blev en lite mer fartfylld kväll. Riktigt bra ställe som det säkert kan bli något mer besök till under perioden i Australien. Jag lyckade även få en privatlektion i den australiensiska accenten. Uttryck som "G’day", "what’s going on" gick bra men när jag väl kom till journalism då fallerade det. Jag tyckte att det lät bra på slutet men fick inte godkänt, tur att jag har nästan ett år på mig i alla fall.

Jag och en känguru


Fredagen var vi lediga så blev en lugn dag för mig. Jag åkte in till city och fixade bankkonto så nu är både det och telefonkort fixat här nere.
Igår lördag tog jag och några polare först tåget ut till Glenelg, vilket är nog det mest populära badområdet här i Adelaide om jag förstått det rätt. Badkläderna lämnade vi hemma men så småningom kommer dessa absolut följa med då Glenelg verkar vara ett riktigt schysst badställe med trevliga affärer precis vid stranden. På vägen tillbaka köpte vid med oss lite alkohol för en mindre förfest innan vi skulle ut på kvällen. Riktig trevlig förfest blev det innan vi drog ut. Stället som vi skulle till (The Swiss) visade sig dock vara sådär. Inte så många utbytesstudenter var heller där så vi dansade lite och så innan vi drog vidare till en hemmafest. Den fick vi tips om genom en irländsk gentleman vid namn Colin. Han är runt fyrtio men riktigt skön snubbe. Han är på något sätt inblandad i Exchange Society så han känner typ alla utbytesstudenter. Hemmafesten var riktigt trevlig, ordnad av några spanjorer, men tillslut när klockan började närma sig till 3 blev att bege sig hemåt.

Idag söndag regnar det ute så det blir nog en väldigt lugn dag. Veckan som kommer bjuder på bland annat två skoldagar, tisdag och torsdag. Då är det orientation mer inriktad på vad jag ska läsa. Så på tisdag blir det orientation på den tekniska delen och torsdag på den mer ekonomiska delen av skolan. Eftersom jag både kommer läsa maskin- och ekonomikurser.

De saker som jag ska se till att fixa nästa vecka är att göra klart mitt schema och försöka hitta något gym att träna på. De ansvariga för kurserna kommer tillbaka nu denna vecka och har en kurs som jag vill lägga till så borde få svar i början av veckan så att jag kan spika mitt schema. Hoppas det löser sig på det sättet jag önskar, men vet att en annan kursansvarig ville flytta en av kurserna till en tid som inte passar mig men förhoppningsvis har jag tur. Annars blir det lite att göra nästa vecka. Men det är nästa veckas problem.

Hoppas allt är bra i Sverige!


3 kommentarer:

  1. Pröva kängurubiff, det e riktigt fint ;) /Fabian

    SvaraRadera
  2. just drop by and say hi!
    you should start you English blog that probably will improve your English fred!
    haha... keep bloging

    SvaraRadera
  3. I know Nadia, but this one is for friends and family in Sweden, so I think I will keep it in Swedish...

    SvaraRadera