torsdag 22 juli 2010

No worries, mate

Dagarna springer iväg här nere down under. Idag hade jag äntligen sista orientation på skolan. Visserligen är syftet med dessa dagar väldigt bra, då man egentligen får all information man behöver om allt och då menar jag verkligen allt. Men som jag skrivit förr så är det så mycket basic information att det bara blir långdraget.
I tisdags åkte jag ut till Mawson Lakes Campus (ett av fyra campus till University of South Australia, City West, City East och Magill är namnet på de tre andra) för min orientation där ute. Jag kommer läsa de flesta av mina kurser här så jag såg faktiskt lite fram emot dagen. Resan dit tar från city ca fyrtio-fyrtiofem minuter med buss, lite segt men det kommer nog gå att plugga lite på bussen också så det ska nog lösa sig. Annars finns det tåg som ett snabbare alternativ men olyckligtvis håller de på att reparera sträckan, vilket kommer ta ytterligare några månader.
Hur som helst, väl på plats visade det sig vara jag och ytterligare cirka tio tappra personer. Och det var elva personer som hade åkt ut i onödan. Visserligen kan det varit bra att ha sett universitet men själva informationen var värdelös. Ostrukturerat och oplanerat gjorde att jag åkte hem i halvtid.
Idag (torsdag) var jag på orientationen för mina ekonomiska kurser och den var raka motsatsen mot tisdagens upplevelse. Riktigt bra och nyttig information även om jag idag också gick efter halva tiden. Men fick ett väldigt proffsigt intryck från ”Business” avdelningen vilket gjorde att jag blev lite sugen på att ta ytterligare någon kurs där, just nu läser jag bara två kurser på business och de övriga sex kurserna från ”Engineering”.

Som sagt är mitt mål att läsa åtta kurser under detta år. Fyra i varje termin. Systemet i Australien skiljer sig lite från det svenska. I Sverige är varje termin uppdelad i två perioder. En från Aug- Okt och en från Okt- Dec och samma princip på våren. I Australien har de inte denna uppdelning utan jag kommer läsa fyra kurser under varje terminen. Varje kurs här är på 4,5 ”credits” vilket motsvarar 7,5 hp. Så det kommer alltså ändå bli 30 hp per termin.
De kurser jag kommer läsa denna termin är Fluid and Energy Engineering, Intelligent Design and Manufacturing (CAD), Operations Management och Projekt Management. De tre första kurserna kommer jag läsa ute på Mawson Lakes Campus och den sista på City East. En ytterligare sak som skiljer från Sverige är att föreläsningar, lektioner och ev labbar ligger på fasta tider varje vecka. Positivt tycker jag då man kan planera sitt schema så att det passar en själv.
De kurser som jag skrev i förra inlägget att jag var lite orolig för löste sig på det mesta optimala sätt. Jag fick även ytterligare ett positivt besked då en kurs blivit flyttad från måndag till onsdag vilket innebär att jag nu kommer ha måndag ledig. Tisdag går jag 9-16, onsdag 9-19, tors 13-16 och från och med september kommer jag ha labb på fredag eftermiddag i ”Fluid and Energy Engineering”. Dvs den första dryga månaden har jag lektioner tre dagar i veckan! Lite skillnad från Sverige då det är ovanligt att ens ha en ledig dag under läsperioden. Men samtidigt tror jag det kommer bli betydligt mer att göra hemifrån. Uppsatser, veckovisa inlämningar samt krav på förberedelse till vissa lektioner gör att det nog kommer bli lika mycket att göra som i Sverige. Vad jag har förstått så är det även en viss procentuell närvaro obligatoriskt, men det ska nog inte vara någon fara.
Alla dagar som jag går i skolan kommer jag behöva åka ut till Mawson Lakes men skönt att slippa åka ut på måndagar bara för en lektion, även om onsdagen nu blir väldigt lång. Ska bli lite roligt att skolan börjar nästa vecka (tisdag för min del), se hur mycket som skiljer sig från Sverige!

Vid sidan av skolan har det varit kvällsaktiviteter måndag och onsdag. I måndags såg vi en Australiensisk skräckfilm, ”Wolfs Creek”. Den handlade om tre ungdomar som åkte på en roadtrip i nordöstra Australien. Vid ”Wolfs Creek” gick deras bil sönder och de fick så småningom hjälp av en man som inte riktigt var vem han först utgav sig för att vara. Okej film, den hade några år på nacken och någon riktigt skräckfilm tycker jag inte det riktigt blev då de mer drev med skräcken. Men visst, lite farhågor fick man för en eventuell roadtrip…
I onsdags åkte jag och några polare ut till Semaphore beach för att ta oss en titt hur den ser ut. Kan nog bli väldigt trevligt där på sommaren, gigantiskt lång strand. På stranden hittade vi även en enorm manet som var strandsatt, den största jag sett. På kvällen sedan väntade utgång på HQ, tydligen Adelaide största nattklubb. Och efter en trevlig förfest hamnade vi på detta, för kvällen, Grease inspirerande ställe. Och ja, vilket ställe. Nattklubbarna här blir bara bättre och bättre om jag säger så. En väldigt trevlig kväll med mycket dansande och återigen träffade jag nya människor.
Idag har jag förutom förmiddagen i skolan fixat gymkort. 145 AUD för 6 månader, ungefär 950 SEK tyckte jag var ett väldigt bra pris på ett helt okej gym. Inte lika stort som Campushallen men har väl alla maskiner så det kommer nog bli väldigt bra.


Därmed har alla veckans uppdrag fixats, men visst det har kommit lite nya problem men som man säger här nere, no worries!

Enorm manet



Sempahore Beach

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar