lördag 10 juli 2010

Äntligen framme!

Här kommer första inlägget i denna blogg där jag tänkt dela med mig av vad som händer i och utanför skolan under mitt utbytessår i Australien. Eftersom ni som läser detta antagligen känner mig hoppar jag en presentation.

Nu har jag äntligen anlänt till Australien, efter närmare 1,5 dag på resande fot. Trött och seg men än så länge vaken, trots att det bara är början på eftermiddagen här nere. Själva resan gick annars relativt bra. Det började dock inget vidare i Göteborg. Jag hade slängt med några extra kilon utöver de ca trettio som var tillåtna. Tyvärr var inte personalen på sitt allra bäst humör utan tvingades lite surt att betala för första gången i mitt liv för övervikt. Men annars har allt gått bra.
Från Göteborg flög jag sedan till München, för att där sätta mig på planet till Singapore. Trots att den resan var på cirka tolv timmar gick resan väldigt bra. Jag brukar ha svårt att somna på flygplan men lyckades här få ett antal timmars sömn. I Singapore landade jag sedan vid fyra tiden på eftermiddagen lokal tid och var där tvungen att vänta närmare åtta timmar tills att planet till Adelaide skulle lyfta. Först hade jag tänkt att jag skulle åka in till Singapore men jag hoppade det. Jag hade i så fall varit tvungen att fylla i lite visumpapper och så. Istället bestämde mig för att spendera timmarna, på vad som skulle visa sig, den häftigaste flygplatsen som jag varit på hittills; Modern, ren och med väldigt imponerande faciliteter (gym, bio, sovmöjligheter, etc). Jag har varit på ett antal andra stora flygplatser i världen men det kanske ser ut på liknande sätt där också, bara det att man inte haft tid att utforska dem. Bland annat spenderades dessa åtta timmar på gratis internet, gratis bio samt lite runt kollande i alla affärer. Dock handlade jag inget på grund av Australiens tuffa tullregler. Men när väl klockan äntligen började närma sig midnatt var det dags att stiga på planet. Själva resan gick även den bra och måste plussa för Singapore Airlines som jag åkte med. Riktigt bra service och otroligt god mat.
Väl i Australien var jag lite orolig för den beryktade hårda tullpolisen. Jag hade skippat all mat för att deklarera så lite som möjligt. Därför blev det bara träningsskorna som deklarerades, vilket gick utan problem och fick till och med sulorna rengjorda!

På flyplatsen mötte representanter från universitet, University of South Australia (UNISA) mig och de hade ordnat gratis skjuts för mig till boendet som jag hade fixat.
Boendet visade sig vara helt okej. Visserligen inte samma standard som i Linköping men det duger gott och väl. Rummet är på cirka 10-15 kvadratmeter, delar toalett och dusch med en annan hyresgäst och kök med hela våningen (bor på femte våningen). Köket var väldigt litet om man ska tänka sig att hela våningen på cirka 12 pers ska göra mat där samtidigt men det löser nog sig. Bra dock är att varje hyresgäst har kyl och frys på rummet och slipper dela det.
Det är tänkt att jag kommer bo såhär första läsperioden i skolan, dvs fram till slutet av November/början av December. Lägenheten ligger nära centrum vilket är bra, men lite för långt ifrån stranden. Så målet då blir nog att hitta något boende som ligger närmare stranden.

Efter att ha slängt in sakerna på rummet tog jag en kort vända till centrum. Men det blev en snabb historia, jag hittade något att käka och en supermarket, därefter vände jag hem igen. Noggrannare utforskning får det bli när jag är betydligt piggare.

På måndag börjar en introduktionsvecka för oss utländska studenter. Då kommer nog ytterligare uppdatering och förhoppningsvis lite bilder också!

3 kommentarer:

  1. Långt ifrån stranden säger du!? Du är ju där för att plugga och inte för att bada, eller hur?

    SvaraRadera
  2. Grymt med en blogg! Jag gillar att träningsskorna fick hänga med också :)

    SvaraRadera
  3. Haha ja, självklart är det så Felix men måste ju tänka på sommarlovet också :)

    SvaraRadera