söndag 25 juli 2010

Footy

Idag har jag varit på min första Footy match, australiensisk fotboll. Det är en slags kombination mellan fotboll och rugby som spelas på en cirkelformad plan. Trots att jag hade läst lite om regler innan match var vissa av dem ganska svåra att förstå. Men hur som helst så var det en riktigt rolig sport att kolla på. Matchen var ett derby mellan Adelaides två lag i högsta serien (AFL), Port Adelaide Power vs Adelaide Crows, så ganska passande match. Port Adelaide gick segrande ur striden, som det stundtals var då sporten bjuder upp till en hel del hårt spel. Underhållande att kolla på. Men det som jag mest fascinerades under matchen var den gemytliga stämningen som ändå rådde. Trots att det var derby mellan stadens två bästa lag åkte lagens fans buss tillsammans till matchen, satt nästan bredvid varandra men ändå fanns inga tendenser på någon hetsig stämning. Visst hördes lite ord här och där men det var en väldigt bra stämning för att vara ett derby. Till skillnad mot Sverige och övriga Europa där derbyn oftast på något sätt förknippas med bråk eller slagsmål. Inte omöjligt att det blir någon mer match för min del här nere.

Annars så börjar skolan imorgon. I förra inlägget skrev jag att jag skulle ha måndagen fri. Men tyvärr blev den kursen som flyttades från måndag till onsdag tillbakaflyttad till måndag. Så får åka ut till Mawson Lakes imorgon för första föreläsningen mellan 16-19, dock slutar jag 12.30 på onsdag istället så både för- och nackdelar. Hur som helst så ska det bli lite spännande att skolan sätter igång igen. Speciellt att se vilka likheter och skillnader som finns mellan upplägget i Sverige och i Australien. Hoppas bara jag valt rätt kurser!






Australiensisk fotboll!

Mer Footy

En domare gör ett "inkast"

Överblick över delar av planen

Jag ska göra bilderna större till nästan inlägg, inte riktigt förstått mig på hur alla funktioner här fungerar än.....Se facebook för mer och antagligen bättre bilder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar