måndag 7 februari 2011

Melbourne + Alice Springs

Som sagt så mötte jag upp mina föräldrar i Melbourne. Vad kunde vara bättre än att dessutom bli bemött av 1 kg svenskt lösgodis och lite julklappar? Hoppas dina julklappar passar lite bra som mina gjorde Anna!

I Melbourne stannade vi i 7 dagar. Under denna tid hann vi med att göra en dagsutflykt till både Philip Island och köra Great Ocean Road. Great Ocean Road ska vara en världens vackraste vägar att köra men efter att stanna på ett antal utsiktsplatser blev detta mot slutet lite tröttande. Till min mors stora förtjusning fick vi dock se några koalor längs vägen. Philip Island är en ö (nähä….) strax utanför Melbourne som är mest känd för dvärgpingvinerna som dagligen lämnar och anländer till ön. Och det är anländningen som drar stora publikmassor. Så när mörkret infann sig flockades pingviner på stranden för att springa upp till sina bon medan de febrilt försökte undvika några rovdjur. Okej var det men inte så jättespeciellt enligt min mening.
De resterande dagarna spenderades med tennis och shopping. Tyvärr fick jag aldrig se Robin Söderling in action, trots kraftigt ansträngning. Kvartsfinalsbiljetten som vi hade blev en match mellan Djokovic vs Berdych. De två första seten var välspelade men när Djokovic vann tiebreaket i andra setet var matchen i stort sett över. Han gick även segrande ur hela turneringen så blev lyckat att få se honom live!

Därefter drog vi vidare till värmen i mitten av Australien. Alice Springs var en liten häftig stad i mitten av detta enorma land, både stekande hetta och ösregn fick jag uppleva här. Från Alice Springs åkte vi ut på en 3 dagars resa i outbacken. Bolaget APT (kunde nästan tro det stod för Australiens pensionär trivselsällskap) som vi åkte var bra men inte riktigt min målgrupp, men vad spelar det för roll när man har lyxen att bli bjuden. Vi besökte Uluru (Ayers Rock) där vi gjorde några kortare vandringar i stekande hetta och såg både soluppgången samt solnedgången. Den sistnämnda var riktigt cool. Vi gjorde även ett besök hos the Olgas innan vi drog vidare till Kings Canyon. En otroligt häftigt plats, Ayers Rock i all ära men detta ställe tyckte jag var mer fantastiskt med all dess naturfenomen.

Efter det blev det tillbaka till Alice Springs där jag sade adjö till mina föräldrar. De fortsatte till Darwin (kommer till Adelaide 26 feb) och tog en två dagars busstur tillbaka till Adelaide. Under bussturen, som tog dryga 16 h, fick jag mig en liten bild av hur outbacken verkligen ser ut, men allt för spännande var den inte. Vi stannade I Cooper Pedy, mest känt (enbart känt) för alla opaler som hittats här. Eftersom det är så varmt här så bor de flesta under jorden. Så vi fick både en rundtur hur opaler framställs, se hur de lever under jorden och avslutningsvis uppleva matning av kängurubebisar innan vi även sov under jorden.

Nu har jag nästan sett hela Australien och mina resor här börjar lida mot sitt slut, Ev blir det någon sista under lovet som kommer så småningom. 3 veckor kvar tills skolan börjar och mindre än 5 månader innan jag är tillbaka i Sverige, börjar längta lite måste jag säga!

Avslutar med lite bilder:

Stopp på Great Ocean Road

Nästan familjefoto

Jag på Rod Laver Arena

Stor sten i bakgrunden

Solnedgång
Kings Canyon



Ett exempel på ett underjordiskt rum i Cooper Pedy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar