torsdag 13 januari 2011

Sydney + Canberra

Idag har det regnat hela dagen så jag har inte gjort mycket. Deltog dock i en undersökning där jag skulle använda facebook i tio minuter, för detta fick jag 25 dollar, tackar jag för! Hur som helst så kommer här liten sammanfattning av resan till Sydney och Canberra.

Vi (jag, Oskar, Karina och Oskars bror, Victor) hade först tänkt attavverka Adelaide – Sydney på en dag, närmare 1400 km, men detta blev lite väl mycket. Istället bokade vi ett hostel strax utanför Sydney. Men vägen dit gick i en skräckfilms tecken. Dimman var låg, stället låg ute i skogen, det var egentligen bara liemannen som saknades, men som tur var låste Karina bilen innefrån, antagligen anledning till att vi undkom honom. Väl i Sydney mötte jag upp en annan I-are från Linköping, Simon, som pluggar här. En kort runttur blev det innan vi åkte ute till Manly för lite party. Bästa minnet från denna kväll blev en ny shotlek; ”en flygande, en flygande”. Detta innebär att du beställer valfri shot i baren, och ger denna till någon annan genom att säga ”en flygande, en flygande” (denna ska vara så vidrig som möjligt, lärde mig denna lek av en annan svensk här i Adelaide). Karina lyckades bra då hon fick bartendern att blanda något med tabasco i botten, smakade sådär. Men jag utsåg mig själv till segrare då nästa shot fick Karina att kasta shotglaset i marken, lyckat var bara förnamnet ;)
De kommande dagarna spenderas på Bondi Beach, dagstur till Blue Mountain och en dags vandring i centrala Sydney.

Därefter åkte jag på fredag kväll till ett surf camp för två dagar. 2x2 lektioner varje dag och lite festande gjorde att det blev en mycket trevlig och lärorik weekend. I efterhand måste jag säga att jag hade lite tur att jag surfat tidigare. Vågorna var inga nybörjarvågor, men passade mig perfekt. Blev en utmaning att fånga vågor som” inte brutits än”. Gick inte riktigt som jag ville men hade samtidigt inte några problem att komma upp på brädan, bara lite svårt när vågorna stundtals var över 2 meter höga. Så nu ska jag tag varje tillfälle jag får att surfa så ska det förhoppningsvis g å vägen innan jag lämnar Australien.

Efter surfcamp hade jag en sista dag i Sydney men blev inte mycket gjort, trots att jag gillade Sydney som stad. På kvällen åkte jag vidare till huvudstaden Canberra. Två dagar spenderade jag här men det var inte allt för mycket att se. Gick på något War Memorial museum som var ganska intressant, allt om de krig som Australien varit inblandat i. Jag gjorde även ett besök på Parlamentshuset, men förutom att det var en cool byggnad så var det ingen höjdare. Resten av tiden regnade bort.

Nu blir det lugna dagar i Adelaide med förhoppningsvis lite sol! Lite bilder följder nedan!

Oskar, Victor och Simon


Klassisk bild

Operahuset för er som inte visste

Fick klättra lite i Blue Mountain......
Vattenfall efter fått klättra ner för 50 cm:s trappsteg

Sydney by night


Sydney Tower
Surfing :)

War Memorial i Canberra


3 kommentarer:

  1. Haha glad to hear you escaped Death and his scythe :) But you could have probably outrun him anyway - the others might not have been so lucky ;) Great also that the waves were so perfect for surfing!

    SvaraRadera
  2. Haha Ben, of course I would have outrun him ;)

    SvaraRadera
  3. haha 140 mil på en dag. Vi planerar 2 veckor för 215 mil i USA i sommar. Riktiga optimister down under ;)

    SvaraRadera