onsdag 12 januari 2011

Översvämningar

Nu är jag precis hemkommen efter ytterligare lite äventyr, Sydney à Surfcamp à Canberra blev det denna gång, och var väldigt lyckat. Men samtidigt har de två senaste dagarna här nere mest handlat om översvämningarna i Queensland, nordöstra Australien. Jag antar att det inte har undgått er hemma i Sverige heller. För min del kommer det inte vara någon fara, lite regn ryktas det om här i South Australia men inte någon fara alls.
Läget i Queensland är dock väldigt kritiskt, speciellt i miljonstaden Brisbane vars öde kommer bestämmas de närmaste timmarna. Jag såg något skräckscenario på tv:n idag och i detta fall skulle stora delar CBD (Central Business District) I Brisbane översvämmas, helt ofattbart. Detta kommer inte bara medföra skador i dagsläget utan kommer även ta månader/år att återhämta sig efter denna naturkatastrof.

Vad jag har förstått så hade de en liknande katastrof 1974, men då var infrastrukturen betydligt mindre utvecklad och skadorna blev därför lindringare än vad det kommer innebära denna gång. Hoppas skräckscenariot och att det inte blir värre än det redan är!

Här är en video som visar hur snabbt vattennivån stiger:




Jag återkommer med lite reseberättelser de kommande dagarna innan det är dags att gå in i sportveckorna på mitt sommarlov!

På återhörande

1 kommentar:

  1. Wow, tur att du inte är i Queensland då... Har en kompis här i Fargo som är från Queensland. Han berätta att hans hus var helt översvämmat. Lite jobbigt att vara härborta då och inte kunna rädda sina ägodelar.

    SvaraRadera